Sollicitatiealfabet - BBellen

“Als je niet gebeld hebt, heb je niet gesolliciteerd”.

Wat vind jij daarvan? Ben je het er mee eens of niet…

Er zijn veel sollicitatiedeskundigen die vinden dat je moet bellen voordat je je brief en cv aan de organisatie verstuurt. En er zijn prachtige voorbeelden van het resultaat dat dat heeft opgeleverd.

moet het?

Maar ‘moet’ het? Ik ben sowieso een groot voorstander van het zelf beslissingen nemen. Niets moet. Het is wel verstandig om goed te kijken naar de plussen en op basis daarvan te besluiten wat je doet. Dat geldt eigenlijk voor alles, niet alleen voor bellen.

Ik ben geen overtuigd voorstander van de stelling. Dat komt vooral omdat ik jarenlang aan de andere kant van de telefoon heb gezeten. Toen ik bij het detacheringsbureau voor gemeentepersoneel werkte, werd ik heel vaak gebeld door werkzoekenden en sollicitanten.

Het idee is dat als je als beller je naam laat vallen deze blijft hangen bij de recruiter / HR-medewerker / eigenaar etc. Dat klopt zeker.

Mensen die mij belden met de vraag voor hoeveel uur de vacature was, hoe de sollicitatieprocedure er uitzag, of die ervaring of opleiding nu echt wel nodig was of dat er nog ruimte zat in het salaris, onthield ik absoluut. Maar niet perse positief. Gebeurde dat vaak? Hou op, schei uit: we werden er soms gek van en het kostte heel veel tijd.

tips

De belangrijkste twee tips als je voorafgaand aan het versturen van je cv en brief belt, zijn:

  • Stel vragen waarop je het antwoord niet had kunnen weten
  • Stel vragen waarop je het antwoord echt graag wilt weten.

Dat klinkt eenvoudig en dat is net ook. Bellen om te bellen, biedt geen meerwaarde.

Als je een vraag stelt waarop het antwoord in de vacature, op de website of in de laatste LinkedIn update van de organisatie staat, maakt dat geen hele sterke indruk: een denkbeeldig minnetje achter je naam.

En de tweede tip? Als je vragen stelt waarop je echt graag het antwoord wilt weten, klink je in alles oprecht, geïnteresseerd, energiek en enthousiast. Je blijft dicht bij jezelf en lokt de ander uit tot een gesprek. Geen vraag-antwoord-spelletje, maar een echt gesprek.

Stel open vragen, formuleer alvast je eigen antwoord voor als iemand de vraag “wat vind jij er van?” terugstelt en denk na over een of twee vervolgvragen.

resultaat

Dan blijf je wèl hangen zoals je wilt: relevant, to-the-point, enthousiast, communicatief vaardig, geïnteresseerd en thuis in de materie. Uiteraard refereer je aan het telefoongesprek in je brief en gebruik je de opgedane informatie in je brief en cv dat je daarna stuurt.

Dus moet je bellen? Nee. Heeft bellen meerwaarde? Absoluut! Als je er -net als van je hele sollicitatie- echt werk van maakt!

Groeten, Vincent

Het sollicitatie alfabet wordt gevormd door zesentwintig blogs; elke twee weken één zodat aan het eind van het jaar alle letters voorbij zijn gekomen. Elke letter staat voor een activiteit, aspect of aanname die samenhangt met jouw sollicitatie, of met de loopbaanontwikkeling van jouw medewerkers.

www.zichtopinzicht.nl/sollicitatiealfabet

Vond je dit artikel waardevol? Ik vind het leuk als je me dat laat weten door middel van een reactie. En om elkaar te versterken, mag je me uiteraard altijd een uitnodiging sturen om te linken ;-)

Vincent Kuyvenhoven, van Zicht op Inzicht, maakt werk van je sollicitatie, CV, netwerk en LinkedIn door middel van workshops, trainingen (ook online) en persoonlijke begeleiding aan werkzoekenden en organisaties die hun personeel willen ondersteunen bij het vinden van een passende baan.

Succesvol solliciteren start hier: www.zichtopinzicht.nl/start

#solliciteren #cv #curriculumvitae #netwerken #linkedin #sollicitatiealfabet